Er du av typen som blir oppgitt når du finner postkassa full av diverse reklamepost – som attpåtil går rett i søppelkassa? Vel, det er ingen grunn til å fortvile. Løsningen er nemlig ganske enkel.

Posten tar hensyn til dine reservasjoner

Aller først må du merke postkassen din med en lapp, et skilt eller et klistremerke. Merkingen må opplyse om din reservasjon mot uadressert reklame. Du kan for eksempel skrive: “Uadressert reklame? Nei takk”, eller simpelthen “Ingen reklame”. Vi har flere gode alternativer til slike skilt og andre typer postkasseskilt.

Posten skriver selv at de tar hensyn til dine reservasjoner, men at de ikke kan garantere for andre distributører gjør det samme. Husk også at det å reservere seg mot uadressert reklame ikke stopper all post. Noen typer post er det nemlig ikke mulig å reservere seg mot.

Det er for øvrig også mulig å reservere deg mot adressert reklame. Dette kan gjøres på Brønnøysundregisterets nettside.

Gjør en innsats for miljøet

Hvert år kaster kaster norske husholdninger omtrent 600.000 tonn papir. Omtrent 10 prosent av dette, altså 60.000 tonn, er uadressert reklame. Det er altså snakk om enorme mengder papir som antagelig går rett i søpla hos de fleste av oss.

Ved å reservere seg mot uadressert reklame gjør man altså miljøet en tjeneste, og på samme tid slipper man frustrasjonen over en postkasse full av reklame.

Share This

Del gjerne

Vi setter pris på om du deler denne siden med dine venner