Komma eller punktum etter navn, flere linjer eller én linje, sentrert eller venstrestilt tekst: Hvordan bør egentlig tekstinnholdet på et postkasseskilt se ut? I denne artikkelen gir vi deg våre beste tips for å sørge for et ryddig og pent oppsett som både ser bra ut og som er til hjelp for postbudet.
Kjøreregler for et pent oppsett
Unngå punktum: Som en generell kjøreregel vil postkasseskilt se best ut uten bruk av punktum etter navn. Ofte vil man også bruke ett navn per linje, uten bruk av komma eller punktum. Dette gjelder også selve adressen, som stort sett legges til slutt, etter alle navnene. Enkelte foretrekker imidlertid å ha adressen først.
Forkortelser: Om har et navn med både fornavn og etternavn, anbefales det å bruke hele navnet uten forkortelser. Mellomnavn eller ett av to fornavn kan imidlertid forkortes om man ønsker det, og da bruker man gjerne et punktum. Det kan for eksempel se slik ut: «Jon A. Hansen», der det ene fornavnet, altså Arne, er forkortet.
Store eller små bokstaver: Det skal også brukes store forbokstaver i begynnelsen av både fornavn, mellomnavn og etternavn. Å bruke kun små bokstaver vil se underlig ut, og bryter for øvrig med grammatiske regler. Et alternativ vil være å kun bruke store bokstaver på hele navnet.
Hva slags innhold bør stå på postkasseskiltet ditt
Innholdet som bør være inkludert på et postkasseskilt kan variere avhengig hva slags bolig du har. En generell regel er at dersom du bor i borettslag, trenger du ikke å inkludere postnummer. Dersom postkassen din er plassert i et postkassestativ, er det best å inkludere både hele postadressen, samt fulle navn på alle beboere tilknyttet adressen som skal motta post. Les gjerne vår sak om hva som skal stå på postkasseskiltet ditt.
Vi sentrerer alltid innholdet
Med mindre kunden ønsker et spesielt oppsett, har vi som hovedregel at vi alltid sentrerer innholdet på et skilt. Dette betyr at all teksten blir midtstilt, noe du kan se eksempler på i vår nettbutikk, hvor alle skiltene er utformet slik. Å midtstille teksten gjør at postkasseskiltet får en viss symmetri, som er behagelig for øyet, i tillegg til at designet fremstår som ryddig.
Samtidig ser det ofte best ut om det er godt med «luft» på alle kanter. Det vil si at det blir gitt rom til nakne overflater rundt teksten, slik at teksten kommer tydeligere frem.